Deti a hračky: Prečo ich rýchlo omrzia a ako znovu prebudiť zvedavosť dieťaťa?
Deti často nehľadajú viac hračiek, ale viac podnetov, priestor na tvorenie a kúsok našej pozornosti. Prečo ich niektoré veci nebavia a čo hovoria odborníci o význame hračiek v živote dieťaťa?
Všade okolo nás je priveľa hračiek. Tiež máte ten pocit? Viem to, lebo dennodenne niekoho upozorňujem, aby si to aj hento upratal, nech to zodnihne zo zeme, spod postele, dá na miesto, lebo inak to všetko odnesiem deťom, ktoré toľko hračiek nemajú. A budú sa s nimi vedieť zabaviť.
Skutočne je to však tak? Naozaj s počtom hračiek rastie aj schopnosť lepšie sa s nimi zahrať? Alebo je to len klam, ktorému sme my, rodičia pod vplyvom reklám a tlaku okolia uverili?
Hračka ako záruka zábavy?
Súčasné deti majú veľa hračiek. Doslova všetko, na čo si pomyslia. Aj tí najuvedomelejší rodičia z času na čas podľahnú plaču dieťaťa v hračkárstve či čaru predvianočného obdobia a nejakú super hračku ako darček dieťaťu kúpia. Tešiac sa na úžasné chvíle, ktoré s ňou drobec zažije. Lenže po príchode domov neprejde ani deň, často aj kratší čas a nová, skvelá a zvyčajne aj drahá hračka leží pohodená bokom.
Kde sa stala chyba? Prečo sa dieťa s novou hračkou nedokáže zabaviť dlhšie?
Veľa hračiek, veľký stres
Mnoho hračiek vytvára chaos. Ten deti dostáva do stresu, a teda ďaleko od hravého nastavenia. Často potom utekajú od jednej hračky k druhej, ale nie sú schopné komplexnej hry, neponoria sa do hrania úplne, a to je obrovská škoda.
Pri hre deti prirozene zažívajú stav, ktorý sa nazýva flow. Ide o stav zaujatého prežívania prítomnosti, kedy sa dieťa celkom sústredí, hra ho pohltí a naozaj baví. To je fakt, ktorý potvrdí každý psychológ. Napriek tomu majú dnešné deti hračiek stále viac a viac, hoci tie, čo už doma sú, ležia zabudnuté v kúte. Je nutné kupovať nové a nové hračky?
Psychologie.cz uvádza, že podľa štatistík len v USA vzrástli výdaje na reklamu cielenú na deti od roku 1983 po rok 2009 až 160-násobne (zo 100 miliónov na 16 miliárd)! K tomu sa pridávajú výrobcovia hračiek, ktorí nám podsúvajú, že drahé hračky s rozličnými funkciami stimulujú rozvoj dieťaťa viac než hračky jednoduché. Pritom je to presne naopak.
S obyčajnou bábikou sa dieťa zahrá kreatívnejšie než s takou, ktorá vie rozprávať, cikať alebo chodiť. Tu sa hra zvyčajne zredukuje iba na stláčanie gombíkov.
Základné detské hry bez hračiek
Možno to bude aj tým, že hračka nie je zárukou zábavy. Uvedomili ste si niekedy, že dve z troch základných detských hier sa zaobídu úplne bez hračiek? Prečo sa ich teda s deťmi nehráme častejšie? Možno preto, že pod haldami všetkých bárbin, lega a kreatívnych, fantáziu i myslenie rozvíjajúcich super hračiek sme na ne jednoducho zabudli.
Okrem hry s hračkou, t.j. manipulatívnej hry existujú aj ďalšie dva nemenej dôležité typy hry:
1. motorická hra (rôzne poskoky, balancovanie, točenie hlavou a iné, skrátka pohyb na sto spôsobov),
2. sociálna hra – hra „na niečo/niekoho“ (na otecka a mamičku, na doktorku, učiteľku).

Menej hračiek, viac hry
Možno sa aj vám stalo, že ste si na dovolenke či chate v horách museli pomôcť iba s kamienkami či kartónom, lebo hračky ostali doma. A vystačili ste si, dokonca to bola zábava. Áno, aj zdanlivo nedokonalé predmety mnohokrát poslúžia rovnako dobre ako certifikované hračky od top výrobcov. Dokonca lepšie, keďže stimulujú detskú fantáziu. A nelimitujú, môžu sa totiž meniť a využívať podľa hry. Obyčajný konár je tak v jednej chvíli meč, inokedy zasa puška či čokoľvek iné, čo si dieťa vymyslí.
Faktom ostáva, že keď má dieťa menej hračiek, má k nim pevnejší a hlbší vzťah. A ak sú to naviac hračky jednoduchšie, pri hre s nimi zapája naplno svoju fantáziu.
zdroj/foto: Psychologie/Pixabay

